My Son

Igår va vi på utflykt. Vi åkte till My Son (som utalas Mi Son) ruinerna. Våran guide var skitrolig, gillade honom skarpt. Resan dit tog ca 1 timme men som sagt den var rätt underhållande. Sen var vi i My Son i ca 2 timmar. Det var 35 grader varmt! Jag hade glömt både solkräm, hatt och solfjäder, men som tur va hade jag med mig kamera och vatten :)
Ruinerna är jättevackra, synd bara att dom har blivit förstörda så mycket av amerikanerna och fransmännen. Amerikanerna bombade ju stället och sen kom franska "arkeologer" och stal en massa saker. Jag tyckte nästan synd om de amerikanska turisterna för våran guide dolde inte var dom tyckte om amerikanerna och han berättade även att hans pappa var viet cong. Som sagt jag tyckte NÄSTAN synd om dom, men dom var idioter, shit va amerikanerna på våran tur va jobbiga och pinsamma.
Men men som sagt ruinerna va jätte vackra och förutom att det var så fruktansvärt varmt så va det en bra förmiddag. Om jag skulle göra om det så skulle jag nog hellre åka på soluppgång turen, lite svalare då :)
På eftermiddagen så va det tillbaka in till stan och första besöket va min skräddare Miss Forget Me Not och där provade jag min klänning, en skjorta och ett par byxor. Klänningen behövdes sy in lite och byxorna hade dom glömt fixa. Sen råkade jag beställa 2 par byxor till! Sen vidare till skomakaren och hämta mina sandaler, Andrews skor va inte klara så dom hämtade vi idag.
Sen blev det lite spa, typ, vi fick fotskrubb och hon skrapade fötterna, med en sån där kniv dom brukade använda att raka folk förr i tiden! Sen ville hon plocka mina ögonbryn med bomullstråd. Min mamma hade varnat mig för detta men det kostade ju bara 20 kr. Shit va ont det gjorde! Och hur mycket fjun har man egentligen där uppe!? Det gjorde så ont att tårarna rann.
På kvällen gick vi till vår andra skräddare Kimmy, Andrews kostym skulle fixas lite och även min kavaj. På vägen dit råkade jag även se en annan skräddare och beställde en till klänning! Och Andrew hittade en skomakare och fick ett par skitsnygga dojor gjorda. Det är lätt att shoppa ihjäl sig här.

Yesterday we went on a little trip, to the My Son (pronounced Me Son) ruins. Our guide was hilarious! The bus ride took about an hour but it was quite entertaining. Then we were in My Son for approx 2 hours, it was 35 degrees hot and I had forgotten to bring sunscreen, hat and my fan, but luckily I did remember the camera and water :)
The ruins were really nice but it's such a shame that the Americans and French had ruined them so much. The Americans bombed the place and placed lots of land mines and then French "archaeologists" came and stole a lot.
I almost felt a bit sorry for the American tourists on our tour, I mean America has a lot to answer to here in Vietnam, but the Americans on the tour were a bunch of annoying tossers so I didn't really feel sorry for them, I just wished they would shut up.
Anyway as I said, the ruins were beautiful, the tour was entertaining and interesting and even though it was so hot it was a really good morning.
In the afternoon we went in to town, first stop was my tailor Miss Forget Me Not and I tried on my dress, a shirt and trousers. The dress needed to be altered and so did the trousers but the shirt was really nice. Andrew also had a shirt made which was really good.
Next stop was the shoe maker, my sandals were done and fit like a glove but Andrews shoes needed a bit more work so we picked those up today.
Then it was time for some "pampering", still in the market. We had a foot scrub and she scraped our feet with one of those razors they used to shave people in the old days! Then a woman wanted to pluck my eyebrows with some cotton thread. My mom had warned me about this but it only cost 2 pounds so I thought ok, but holy moly it hurt! It hurt so much I cried!
In the evening we went to our second tailor Kimmy where Andrew had his first fitting for his suit and I tried on my blazer, both of them needed some work done and we had our second fitting today.
On our way to Kimmys I managed to find another tailor (shocking, they are everywhere) and I happened to order another dress! Then Andrew managed to find a shoe maker and happended to order a pair of really nice hand made leather boots.
I think that saying "shop til you drop" is very appropriate here, there are so many nice quality things and it doesn't cost a lot!
Found a bucket of crocodile babies













HOT

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0