Bananas

Jag är ledsen men jag måste bara ha en liten klagostund om bananer. Jag gillar bananer och de är bra att äta efter gymmet (eller före), som ett mellanmål på jobbet, till frukost, i en fruktsallad och så vidare. Det är en bra frukt. Men här i Australien är de sååå dyra!
Ok jag är inte expert på bananpriserna
varken i Sverige eller Storbritannien men jag är ganska säker på att de är billigare där borta än här. Här kostar bananerna $14,99 per kilo det är 105 kronor! Är inte det dyrt? Det roliga är att de jäkla bananerna odlas här i Australien! De är australiska bananer! Jag kan förstå om det hade varit tvärtom att de var dyrare i Sverige och Storbritannien för da har ju bananerna rest runt världen och ja vi vet ju att det inte är billigt att flyga så långt. Men nu kommer ju bananerna från samma land som där jag är!

Ok för att vara rättvis så finns det en förklaring. Det finns faktiskt en liten skylt vid bananerna som förklarar varför priserna har gått upp. Det är på grund av de översvämningarna i Queensland för ett tag sedan. Det förstörde en hel del bananträd och affärerna här vill vara bussiga så de betalar bananfolket dubbelt så mycket för deras bananer. Det är för en god sak jag vet men jag kan fortfarande inte förmå mig själv att betala så mycket för bananer. Det verkar som om det är flera som tänker som mig, för det är rätt många bananer kvar i affärerna, dom har blivit lite bruna, men det spelar ingen roll, dom blir inte billigare för det.
Jag brukar köpa min frukt på marknaden för det är mycket billigare men ä
ven där är bananerna rätt dyra. Därför har jag inte ätit bananer sedan vi lämnade Thailand.

Och medan jag ä
ndå håller på. Avokado (igen australienska avokados) är oxå dyra här, dom kostar 21 kr styck, det är dyrt eller hur? Tänk på att dom kommer från Australien, dom tom kommer från Victoria (staten där vi bor).

Jag vet det blev mycket snack om bananer nu och bara så ni vet, jag är inte så besatt av bananer som man kan tro efter detta inlägg :)





Im sorry but I just have to have a little rant about bananas. I like bananas and they are great to eat after the gym (or before), as a snack at work, for breakfast, in a fruit salad and so on. Its a good fruit. But here in Australia they are soooo expensive!

Ok Im not an expert in banana prices in the UK or Sweden but Im pretty sure they are cheaper over there than here. Here the bananas cost $14.99 per kilo thats 9.79 pounds or 105 SEK. Isnt that expensive? The funny thing as well is that the damn bananas are grown in Australia! They are Australian bananas! I can understand if it had been the other way around that they were more expensive in Sweden and the UK cause then the bananas would have travelled around the world and lets face it, flights arent too cheap. But now the bananas are from the same country as where I am!

To be fair there is an explanation. There is actually a little sign by the bananas explaining why the prices are up. Its because of the floods which happened in Queensland a while ago. It ruined a lot of banana trees and the shops here want to be nice so they are paying the banana people twice as much for the bananas. Its a good cause I know but I still cant bring myself to pay that much and it doesnt look like a lot of other people do either cause most of the bananas in the shops are now old and a bit brown which actually doesnt make them cheaper either.

I usually buy my fruit in the market cause its a lot cheaper but the bananas arent that much cheaper there either. Therefore I havent had bananas since I left Thailand.

Oh and while Im at it. Avocados (again Australian avocados) are expensive too they cost 1.94 pounds each, keep in mind that they are Australian and they are even grown in Victoria (the state we live in).

I know I have written a lot about bananas now and I just want to make clear that I am not as obsessed with bananas as you might think after this post. Honestly! :)


Kommentarer
Postat av: Rubina

Lets face is sofia - you're bananas! ;)

2011-07-06 @ 23:16:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0