Tassie

Vi har varit och campat och vandrat i Tasmanien!
Det var så häftigt och så otroligt vackert!
Vi landade tidigt vår första dag (kl 7), hade gått upp 4.30, så tidig start med andra ord. Vår första destination var Cradle Mountain, på vägen dit stannade vi och gjorde en kortade promenad till Alum Cliffs, det var oxå vackert.

När vi kom till Cradle Mountain checkade vi in på en camping och sen tog vi en gratis buss in i Nationalparken, vi åkte till Dove Lake och började vår vandring runt sjön. Vädret va bra, sol, moln, rätt varmt men lite vind, helt perfekt. Utsikten vid Dove Lake va helt fantastisk! Det var så fridfullt, vattnet var så friskt och rent, luften i Tasmanien är den friskaste luften i världen (där det bor folk iaf) och det var så vackert!
Vandringen gick bra, rätt mycket uppför och nerför osv. Vi såg en massa små ödlor och sen helt plötsligt stannar Andrew och säger nåt till mig, jag trodde han ville att jag skull stanna så han kunde ta kort eller nåt (fåfäng, jag, inte då) men sen såg jag vad han hade sett. ca 1,5 meter från mig ligger en ORM! En satans Tiger Snake, dom är ju såklart dödliga, men ja å andra sidan vi är ju i Australien så vad hade vi väntat oss? Som tur va så brydde sig ormen inte så mycket om oss, han bara låg där och tittade på oss.

Detta hände när vi var typ halvvägs så vi hade fortfarande 1 timmes vandring kvar! Kul. Va lite små paranoid och såg ormar överallt, men som tur va såg vi inga fler.

När vi kom tillbaka till campingen satte vi upp vårat tält och sen behövde vi båda ringa men det var ju ingen mottagning så vi satte oss i bilen och körde en bit, hmm vi fick köra 45 km innan vi fick mottagning, eller ja, jag fick mottagning men inte Andrew så vi körde lite till, högt upp på ett berg.
På vägen tillbaka fick vi hjälpa några kineser som inte kunde följa skyltar. Jag var inte glad, vi såg flera wombats men vi kunde ju inte stanna pga kineserna!! När dom äntligen hade lämnat oss så tog vi en sväng till park-parkeringen och där vid ett fält såg vi flera wombats!! Dom är ju så jäkla söta! Glöm kängurur och koalor, wombats är favoritdjuret! Så förbannat söta! Jag ville bara tackla en och gosa lite men det fick jag inte.
Såg även lite wallabies och echidnas, dom är ju oxå hysteriskt söta! Dom är som en blandning av igelkott, piggsvin och myrslok, jätte gulliga.
Första natten i tält var ju spännande, va ju fortfarande lite nervös om ormen men campingfolket hade sagt att ormarna oftast inte var runt omkring campingen, det kändes ju bra. Men som sagt vi såg inga fler ormar. Istället hade vi flera pademelon (typ en bandning av wallaby och pungråtta) och pungråttor som sprang runt tältet. När jag gick upp kl 6 på morgonen satt det ett par pademelons utanför tältet och tittade på mig, skit häftigt.

Dagen efter ville Andrew sova lite längre men jag kunde inte sova längre än till kl 6 så jag tog en promenad. Blev en längre promenad än planerat, 5 km. Jag fick till Pencil Pine vattenfall. Jag var alldeles ensam och det var så fridfullt, det var inga kakaduor som skrek, det var så skönt. Ok det var flera pademelons och wallabies i buskarna som skrämde mig men annars va det lugnt.
När jag kom tillbaka hade Andrew äntligen kravlat sig ur tältet. Vi åt frukost och packade ihop tältet och började köra mot Hobart. Vägen dit va rätt lång och många backar och kurvor. Vi stannade och tog en promenad till Nelson Falls, sen åt vi lunch i en liten gruvstad Queenstown. Sen kom vi till Lake St Clair där vi skulle vandra igen. Det var så jäkla varmt! Här varnade dom faktiskt för ormar, men vi såg inga, såg "bara" en echidna. Sjön va vacker men ja det gick inte att jämföra med Dove Lake.
Kom till Hobart precis när alla affärer hade stängt. Den här natten bodde vi på en pub, lyxigt va? På kvällen gick vi ut och käkade middag och drack lite vin. Hobart är en jättemysig stad, jättefint längs med vattnet.

We’ve been camping and hiking in Tasmania! It was so amazing and so cool! Loved it!

We had a very early start our first day, the flight landed in Launceston at 7, (had to get up at 4.30) so it was a very early start! We picked up the car and off we went. First stop Alum Cliffs, it was a pretty short walk and the view was stunning. The sun was shining, the sky was blue and it was just so peaceful.

Our next stop was Cradle Mountain National Park, when we got there we bought our park pass and then checked in to a campsite. Then we took the shuttle bus into the park, we got off at Dove Lake. It was beautiful! The views were just amazing, the weather was great and it was so quiet and peaceful. The water was so clear and clean and Tasmania has the cleanest air in the world (besides maybe the poles).

The hike was really nice but all of a sudden Andrew stopped and said something, I had no idea what he said but thought he wanted me to stop and take a picture or something (vain? Me? Never), but then I saw what he had seen, about 1.5 meters from where we were was a snake! A Tiger Snake! They are lethal of course like every other snake here, I mean we are in Australia. Luckily the snake didn’t seem to be in a killing mood so he just watched us walk past.

Unfortunately when this happened we were only half way so we still had over an hours walking to do. Great. The snake didn’t hurt us but it still freaked me out a bit and I could see snakes everywhere! But we didn’t actually see any more snakes.

When we got back to the campsite we put up the tent and had some food. Then we both needed to make phone calls but there was no signal so we got in the car and drove for a bit, well we had to actually drive 45 km before I got a signal then we had to drive a bit further so Andrew could get a signal.

On the way back we helped some Chinese people who couldn’t read signs. I was not too happy about this cause on the way we saw a couple of wombats! I love wombats but we couldn’t stop since the damn Chinese were behind us.

They finally left us but I didn’t want to go back to the campsite, I still wanted to see wombats and I had a feeling I knew where I could find some. So we drove a little bit further and there they were, on a field! There were at least 4 of them! I just wanted to tackle one and cuddle it but I didn’t. We also saw a few wallabies, pademelons (they are like a mix between wallaby and possum I think) and echidnas! Love those too, they are so adorable, it’s like a mix between a hedgehog, porcupine and anteater. So cute!

The first night in the tent wasn’t as bad as I thought, there were no snakes or spiders but we did have some possums and pademelons running around the tent.

I got up at 6 in the morning and when I got out of the tent there were a couple of pademelons there looking at me. So cool!

Andrew wanted to sleep a bit longer so I decided to go for a walk. The walk got a bit longer than planned, 5 km, but it was nice. I walked to the Pencil Pine waterfall. I was all alone and since there were no cockatoos screaming it was very peaceful, although some pademelons and wallabies scared me a few times running around in the bushes.

After breakfast we started the drive towards Hobart. This took forever, the roads were long and windy and there were a few mountains to get round or over. We stopped and did a walk to Nelson Falls and then we had lunch in a small mining town called Queenstown.

We had another stop planned along the way, Lake St Clair where we did another walk. It wasn’t as nice as Dove Lake but still very nice. It was sooo hot though and they were warning people about snakes but we didn’t see any, only a couple of echidnas.

We got to Hobart just as all the shops had closed but we were pretty tired anyway. We spent the night in a pub and no we didn’t just pass out in the pup we had actually booked a room.

We took a walk by the seaside and had a nice meal and wine.