Tassie 2

På morgonen i Hobart vaknade vi tyvärr av vägarbetare, jag förstår inte varför dom måste börja så förbannat tidigt på en lördag morgon!

Vi åt brunch i stan, våfflorna va sjukt goda! Kollade runt lite i affärerna innan vi drog vidare.

Vädret va lite pissigt och det regnade mer eller mindre hela dagen. Målet för dagen var Coles Bay i Freycinet National Park. Det tog inte så lång tid att ta sig dit, men jag sov iof nästan hela vägen. Vi checkade in på en camping och sen åkte vi till turistinformationen och kollade vad vi kunde hitta på. Vi bestlutade oss för några kortare vandringar. Först blev det Cape Tourville Lighthouse. Det duggregnade bara nu så det var ju bra och det var inte så mycket dimma så vi såg rätt långt. Vi såg tyvärr inga valar men det var ändå trevligt.

Nästa anhalt blev Sleepy Bay, det var lite häftigare. Efter en promenad genom skogen kom vi ner till vattnet och en stenstrand. Vi såg lite färgglada krabbor, några slemmiga havsdjur och vackra snäckor. Det var lite dimmigt och rätt häftigt.

Sen blev det Honeymoon Bay, inte lika romantiskt som det låter, jag tycker Sleepy Bay va bättre.

När vi kom tillbaka till campingen hade det börja regna lite mer så vi tänkte att det var lika bra att sätta upp tältet innan det blev värre. Vi var smarta och satte upp det i campingköket, som är under tak och sen bara det till campingplatsen.

Vi lyckades få in allt i tältet innan det började spöregna. Kvällen spenderade vi i campingköket, åt lite middag, drack lite vin och spelade Yatzy. Helt underbar campingkväll :)

Söndagen var vår sista dag och vädret var mycket bättre! Efter vi hade packat ihop allt åkte vi för att vandra upp till Wineglass Bay lookout. När vi kom till parkeringen satt det ett par wallabies där och dom ville inte flytta på sig, jag försökte skrämma bort dom men det gick inte, dom blev bara nyfikna och kom närmare. En av dom hade tom en liten bäbis i pungen. Så söt.

Nåja vi lyckades iaf parkera utan att ha ihjäl några djur. Sen va det bara att promenera uppför i 45 min. Solen sken men det blåste lite vilket var skönt för det var rätt jobbigt. Men utsikten när vi väl kom fram va väl värt besväret. Det var så otroligt vackert! Jag vet att jag säger det ofta men det är sant.

Vi beslutade oss för att inte promenera ner till stranden, det skulle ta minst 1,5 timme till och vi hade inte tillräckligt med vatten med oss, men det gjorde inget. Vårat nästa stopp var Friendly Beaches, kritvit sand, turkost vatten. Underbart vackert. Det var lite för kallt för att bada men det var bara underbart att vara på stranden.

Dagens lunch blev en picknick vid havet i en liten stad som hette Bichero.

När vi kom fram till Launceston så hade alla affärer stängt och vårat flyg var 22.30. Vi funderade på att gå på bio men det var bara Arthur Christmas som gick och det kändes inte så intressant. Istället tog vi en promenad längs floden, åt lite fish n chips. När vi kom till flygplatsen fick vi veta att flyget var försenat. Typiskt. Vi kom hem kl 1 på morgonen och sen upp igen kl 7 för att gå till jobbet. Man va rätt trött på måndagen, men det var så värt det.

Tasmanien kan jag verkligen rekommendera. Så jäkla vackert! Plus att de har så underbart vackra stränder, vacker natur, mysiga städer och en sak som vi älskade var att det är rökfritt i städerna. Tex på shoppinggatorna så är det rökfritt och på många andra platser. Många uteserveringar har oxå rökfritt! Helt underbart! Det är så det ska vara. Jag vill kunna sitta ute och äta utan att sitta i ett rökmoln. Underbart!

En konstig sak med Tasmanien är att det är väldigt många vita bilar. Sen hörde vi på radion att Holden (typ australienska Toyota) gav väldigt stor rabatt på just vita bilar. Undrar varför.

Unfortunately we woke up pretty early on our morning in Hobart thanks to some road works, I don’t understand why they had to start so early but they did.

We had brunch in town (the best waffles ever) and had a look in the shops before heading out.

The weather was a bit crappy and it rained more or less all day. The destination for the day was Coles Bay in the Freycinet National Park. It didn’t take too long to get there but to be honest I think I was asleep for most of the way. When we got there we checked in at the campsite then went to the visitors centre to see what we could do. We decided on a few short walks. The first one was Cape Tourville Lighthouse. It wasn’t raining too much by now which was good and the fog had more or less lifted. Unfortunately we didn’t see any whales but it was still very nice.

Next stop was Sleepy Bay, which was pretty cool. After a pretty short walk through the forest we came down to the waterfront and a pebble beach. We saw some colourful crabs, giant seaweed, some slimy seathings and beautiful shells. It was a bit misty down there and really cool.

Next stop was Honeymoon Bay, which wasn’t as romantic as it sounds. It was nice but I think Sleepy Bay was cooler.

When we got back to the campsite we decided to put the tent up. We were really clever and put it up in the camping kitchen (which is under a roof) and then carried it to our camping spot.

We also managed to get everything in the tent before the rain got worse. It was properly pissing down so we spent our evening in the camping kitchen, had some dinner, drank some wine and played some Yatzy. Perfect camping evening :)

Sunday was our last day and the weather was a lot better! After we’d packed up and had breakfast we went to hike up to Wineglass Bay lookout. When we got to the carpark there were a couple of wallabies there that didn’t want to move, I tried scaring them off but it didn’t work, they just came closer. One of them even had a little baby in her pouch. So cute.

Anyway we eventually managed to park without hitting anything and then we started the 45 min trek uphill.  The sun was shining but luckily it was a bit windy cause it was quite a trek. The view when we got to the lookout was amazing. It’s one of the most photographed views of Tasmania and I understand why. It was stunning! I know I say this a lot that everything is amazing but it is!

We decided not to walk down to the beach, it was gonna take at least an extra hour and we didn’t have enough water or anything to drink, but it was fine cause our next stop was Friendly Beaches. Perfectly white soft sand, turquoise water, again, absolutely beautiful! The water was a bit too cold for swimming so we skipped that.

The lunch of the day was a picnic by the sea in a little town called Bichero. When we got to Launceston all the shops were closed. We were thinking of going to the cinema but they were only showing Arthur Christmas and we didn’t really fancy it. So instead we took a walk by the river and had some fish n chips. Our flight was at 22.30 but got delayed so we got home at 1ish, then had to get up at 7 to go to work. Needless to say that we were a bit tired, but it was so worth it!

Absolutely loved Tasmania and we highly recommend it. So bloody beautiful! Beautiful beaches, amazing mountains and parks, lots of wildlife, nice towns and one thing which was great was that in the towns the shopping streets were a non smoking zone! And a lot of outdoor food places were non smoking! Great! It was nice being able to sit outside and eat without being in a cloud of smoke!

A strange thing we noticed though was that Tasmania had a lot of white cars. Then we heard on the radio that Holden (like Australian Toyota or Opel or something) gave a massive discount on white cars. Wonder why.

Sleepy Bay

Andrew at Sleepy Bay

Andrew cooking

Eating and drinking in the rain