Back to NZ

Nu är vi tillbaka i Nya Zeeland! Vägen hit va inte lika smidig som vi hade hoppats men vi är här nu. Vi hade bokat en taxi (med SilverTop Taxis) som skulle hämta oss kl 3, klockan 3.14 ringde jag och frågade var dom var, då säger snubben att dom inte visste när taxin skulle komma, dom kan inte garantera att det kommer nån. Eh va? Jag hade ju bokat taxin en dag innan, han sa att jag kunde ha bokat den flera månader i förväg men dom kunde ändå inte garantera att en taxi skulle komma i tid. Va fan! Jäkla nötter! Som tur va lyckades vi vinka till oss en annan taxi på gatan, han va bussig, vi hade ju missat vår flygbuss och han bodde nära flygplatsen och det var nästan slutet av hans skift så han gav oss ett bra pris för att köra oss hela vägen.
Sen skulle vi checka in och kvinnan frågar om vi har returbiljett, vi svarade att ja vi har bokat ett flyg från NZ, men det räckte inte, hon krävde att vi hade den biljetten utskriven och det hade vi ju inte, vi flyger ju inte förrän i februari! Satan! Jag hade ju bokningsnumret och flight nummer men det räckte inte. Shit! Men jag lyckades visa henne bokningen på mobilen (kunde logga in på mailen), nja det kanske kunde funka. Klockan va 4.30 på morgonen, vi hade inte ens sovit en timme, va inte på humör för sånt här! Men det gick bra, Qantas är underbara och så otroligt hjälpsamma och det gick bra.
Resten av resan gick bättre.
Vi tog en SuperShuttle Bus från Auckland flygplats till vårt hotell, vår förare Gregory va en skit trevlig snubbe och jätte rolig.
Hotellet va helt ok, rätt litet rum men skön säng, eget badrum och ett litet kök, det var lyx för oss :)
Vi tog en sväng på stan, vädret va pissigt men vi kollade ändå bara affärer sen blev vi trötta, det blir lätt så när man inte sover.
Denna natt sov vi länge! Så länge att vi tom missade frukostmenyn, vi hade hittat ett ställe vi skulle käka frukost på men när vi kom dit va det för sent för frukost så det blev lunch istället.
Sen va det julklappsshopping. På kvällen blev det vin och en film.
Igår tog vi bussen hit till Tauranga där vi bodde för ett par år sen. Det känns lite konstigt att vara tillbaka. Inte mycket har ändrats.
Idag åkte vi till Mt Maunganui Beach, där har inte heller mycket ändrats. Eller jo egentligen har det ju det. Det var ett fartyg som gick på grund här för nån månad sen och läckte ut en massa jäkla olja, muppar, men man ser inte många spår av det nu, vattnet va så klart och allt var rent.
Vi badade inte men vi kastade lite frisbee och bara njöt. Lyckades bränna oss lite oxå.
Tog en liten promenad runt Tauranga centrum och tyvärr har min restaurang stängt! Det var synd, jag såg fram emot att äta middag där.
Nu har jag ätit pepparkakor med Ädelost med Päron som mamma hade skickat ner. Har även ätit en massa Dumle :) Min mamma är underbar!!

We're back in New Zealand! The way here didn't go as smoothly as we would have hoped but we got here in the end. We'd booked a taxi (with SilverTop Taxi) for 3 am. At 3.14 am I called asking where it was. They said they didn't know and they didn't know when one would come. I explained that I had ordered it a day earlier, but he just told me that I could have booked it months earlier they still couldn't guarantee that it would be there on time! What the hell! Luckily we managed to hail another taxi on the street and luckily he lived near the airport and was about to finish his shift so he gave us a good price to take us all the way to the airport which was good since we had missed the airport bus.
Then we were checking in and the woman asked if we had a return ticket from NZ, we said yes we had a ticket booked to leave, but she needed a printed ticket and since we're not leaving until Feb we didn't have that. I had the booking reference, times, flight number etc but that wasn't good enough. Crap! It was 4.30 am and we had had less than an hours sleep, we were not in the mood for this. Then I managed to show them the booking on Andrew's phone, I logged in to my e-mail and showed them there and luckily it worked. Qantas are the best, they are such nice people and so helpful! Not like a lot of other airline staff.
The rest of the trip went well, at Auckland airport we got a SuperShuttle Bus and our driver Gregory was a very nice and funny guy.
The hotel was fine, the room was pretty small but the bed was comfy, we had our own bathroom and a little kitchen, it was luxury for us.
We spent the day just having a look in town, the weather was pretty crap but we were in and out of shops anyway.
That night we slept well and long. We slept so long we even missed the breakfast menu! We had found a place we wanted to have breakfast at but when we finally got there it was too late so we had to have lunch instead.
Then it was time for xmas present shopping.
That night we had some NZ wine and watched a movie.
Yesterday we took the bus to Tauranga and we're now back where we used to live a couple of years ago. Feels good to be back and not much has changed.
Today we went to Mt Maunganui Beach. We didn't swim but we played with the frisbee, relaxed in the sun, got a bit burnt, had an ice cream and I fell asleep on the bus back.
Also had a little look around Tauranga city center, not much seems to have changed there either but the restaurant I used to work at has closed! I was so looking forward to having dinner there!
We've now had some gingerbread biscuits and wine on the decking. I'm listening to xmas music but still doesn't feel like xmas :)