Winter

Nu när våren typ är här så måste vi ju bara prata om vintern som har varit. Australierna klagade på hur kallt det var, på TV gjorde dom reklam för hostmedicin och dom rekommenderade att folk tog influensavaccin, på kontoret hostar folk som galna och har ont i halsen.
Utanför är det ca 15 grader, sol, lite moln, grönt gräs och ljust. Jag tycker att folk här är lite känsliga, jag menar att få influensa när det är 15 grader är ju lite överdrivet ;)
Mina kollegor tyckte att det var lite konstigt att jag inte klagade på vädret som dom andra, att jag gillade att ta promenader till jobbet och sånt. Sen förklarade jag vad en riktig vinter var. Efter 2 vintrar med -20 grader så är ju detta inte så kallt.
Ok jag måste ju erkänna att det har varit (och fortfarande är) lite kallare inomhus än det är i Sverige. Här är dom som i England och har enkelglasfönster, för oss i Sverige så är ju detta totalt främmande och det är ju faktiskt extremt puckat. Inte nog med att det är skitkallt inomhus, även om man sätter på värmen så försvinner den ju direkt genom fönstrena, dom funkar ju inte så bra som isolering. Plus att dubbelglasfönster håller ju ute lite av allt oljud oxå och det är ju bra. Näe jag förstår inte det här med enkelglasfönster.
Nåja det är bara att konstatera att denna "vinter" inte har varit så illa. Jag har bara varit sjuk en gång med det var ju pga att vi bodde i ett rum fullt av mögel och inga element.
Swedish winter
Australian winter
Since spring is here I thought I should talk about the winter that has just passed. The Aussies were complaining that it was so cold, the TV showed ads for cough medicine and flu tablets and they recommended that you got the flu vaccine. Outside it was approx 15 degrees, sunny with a bit of cloud and the grass was green and it was light.
I have to say I think the Aussies are a bit sensitive, I mean getting the flu when it's 15 degrees, honestly? :)
At work they thought it was a bit weird that I didn't complain about the weather like the rest and that it was strange that I liked walking to work and stuff. Then I explained to them what a real winter is like. After 2 winters of -20 degrees and darkness, this weather is nothing, it's more like a warm Autumn day.
However, I do have to admit that it was (and still is) quite chilly inside. In Australia it's like in the UK and most people have single glazed winters. For me as a Swede this is extremely strange and I had never heard of it before I lived in the UK. I still think it's very strange and a bit stupid, I mean it's colder inside than outside and even if you put the heating on the heat disappears straight away through the glass. Another good thing with double glazed windows is that they keep a lot of noise out and that's good.
Anyway, so in conclusion, we have not suffered too much this winter :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0