Whitewater rafting

Igår åkte jag och Andrew till Rotorua. Vi skulle prova på forsränning! Det var skitkul!
Vi använde ett företag som hette Kaitiaki Adventures och dom var jättebra, dom kom och hämtade oss vid iSiten (turistinformationen) och körde oss till deras ställe som ligger precis brevid Hells Gate som vi besökte förra gången vi var här :) Vi fick en genomgång och sen fick vi våtdräkt (för tjejerna och fleecetröja till killarna), jacka, flytväst, stövlar och hjälm. Sen åkte vi till Kaituna River. Där blev vi uppdelade i lag och fick varsin paddel. Innan vi sjösatte flotten och paddlade iväg berättade våra ledare lite om floden och historien och sa några ord på maori.
Den var en sån häftig upplevelse! Det första vattenfallet var ett dubbelvattenfall och det gick bra, sen kom vi till Tutea vattenfall som är det högsta kommerciella vattenfallet, 7 meter. Där gick det inte lika bra för oss. Det började bra, vi åkte ner för vattenfallet och helt plötsligt kändes det konstigt jag öppnade ögonen och märkte att mitt huvud nu var där mina fötter precis hade varit, vi hade slagit runt och jag var under flotten. Detta var nog inte det bästa stället att vara på så jag simma ut till utsidan av flotten och såg att Andrew kom efter mig. Våran ledare sa åt oss att simma till en grotta och det gjorde vi men det tog lite tid, det var ju rätt mycket vatten, mycket strömmar och jag höll fortfarande i min paddel. Men vi kom till grottan och där kunde vi ställa oss upp. Sen när vi hade vänt på flotten klättrade vi tillbaka och paddlade vidare. Vi var den enda flotten som hamnade uppochner men det gjorde inget för våran del, vi lärde oss ju mer än de andra :)
Lite längre ner längst floden så sa vår ledare att om vi ville så kunde vi ta oss ner för nästa vattenfall i vattnet, så det gjorde jag, Andrew stannade i flotten. Så jag hängde på sidan av flotten, fötterna upp så de inte skulle fastna bland stenar eller skit, och höll i mig. Detta var faktiskt mycket läskigare än när vi hamnade uppochner, jag fick så jäkla mycket vatten upp i näsan! Och det var svårt att ta sig upp i flotten från vattnet, de andra fick bra upp mig.
Både jag och Andrew hade skitkul! Vi kan verkligen rekommendera denna aktivitet det var så jäkla häftigt!!

Yesterday Andrew and I went to Rotorua to do some whitewater rafting. It was awesome!
We used a company called Kaitiaki Adventures and we highly recommend them. They picked us up at the iSite (Tourist information) and drove us to their place, which happens to be right next to Hells Gate which we visited last time we were here.
They gave us a briefing and supplied us with wetsuit for the girls and fleece tops for the guys, booties, jackets, life jackets and helmets. Then they drove us Kaituna River and we were divided into teams, we were teamed up with another couple.
They told us some of the history of the river and the maoris and then said some things in maori.
Then we hit the river!
It was so awesome! The first waterfall was a double one and it went well. The next waterfall was the big one, the Tutea, the highest commercially rafted waterfall in the world! That didn't go as well. It started well but then all of a sudden I noticed something touching my head, I opened my eyes and noticed that it was the raft and I realised we had flipped over and I was now under the raft. I figured this wasn't the best place to be so I managed to get to the outside of the raft, Andrew wasn't far behind. Then our team leader (Raana) told us to swim to a cave and we did, it was a bit tricky when you're still holding on to your paddle but we made it. When we'd flipped tha raft back around we got back on and kept paddling.
We were the only ones who flipped but that just means that we gained more experience :)
A bit further down the river Raana said that if we wanted to we could go down the next waterfall in the water, so you would just hold on to the raft. I thought "why not" and got in the water, put my feet up so they wouldn't get caught in rocks and stuff and held on to the raft. This was scarier than when we flipped! I think most of the river went up my nose which isn't very comfortable, then it was a bit harder to get into the raft from the water, but Andrew (who'd stayed in the raft) helped pull me up.
The whole experience was absolutely amazing and we both highly recommend it, it was bloody awesome!
Going down the first part of the double fall (I'm in the middle to the right in the pic and Andrew is behind me)


Going down the Tutea and then vanishing



Andrew's still under the raft


Back in the raft


Having fun


Surfing

Kommentarer
Postat av: Miia

Åh vad coolt! Jag vill också!!!! :D

2011-12-30 @ 09:51:29
Postat av: Nicklas

Haha, åkte i samma flod och ni åkte med exakt samma snubbe som jag åkte med :)

2012-01-02 @ 15:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0