Christmas market

Förra helgen va vi, John och Kate på Svenska Kyrkans julmarknad i Toorak. Vädret var bra men inte speciellt juligt, det var ju över 20 grader och solsken. Men marknaden var bra, det var en massa olika stånd med svenska, norska, danska och finska produkter. Det fanns även en Volvo och en Scania-lastbil och en liten hage med lite bondgårdsdjur, tex en kalv, gris, gäss, kaniner, marsvin etc. Sen fanns det ett stort skandinaviskt cafe med olika mackor, kakor och kaffe. Andrew tog en räkmacka, jag ville ha en köttbullemacka men dom hade tagit slut så jag tog en våffla och jordgubbstårta. Jag var faktiskt lite besviken på maten, jag hade förväntat mig lite mer julig mat och dryck, tex julmust, lussebullar, glögg och sånt men nej inget sånt blev det, men det är ju ändå svårt att vara besviken på våfflor och jordgubbstårta :)

Sen va det ett luciatåg som sjöng. Det var så konstigt att se ett luciatåg sjunga julsånger när det är så varmt men det var jäkla trevligt ändå!

Jag var duktig och köpte inte så mycket, köpte faktiskt bara ätbara saker, lite nyponsoppa, pepparkakor och tablettask.

Dagen innan hade jag varit på IKEA och köpt köttbullar, gräddsås, lingonsylt, lingonsaft och Daim. Så det var en riktig svensk helg.


 

 

Last weekend John, Kate and us went to the Swedish Church’s Christmas market in Toorak. The weather was really nice but not very xmasy, it was 24 degrees and sunny. The market was good, full of stands with Swedish, Norwegian, Danish and Finnish stuff. They even had a Volvo and a Scania truck and there was also a little paddock with farm animals like a calf, pig, geese, rabbits and so on. There was also a big Scandinavian café, Andrew had a prawn sandwich, I wanted a meatball sandwich but they had run out of those so I had waffles and strawberry cake. I was a bit disappointed that there was no real xmasy food or drinks, I was expecting a bit of that, but hey it’s hard to be disappointed with waffles and strawberry cake :)

I was very good and didn’t buy a lot, I actually only bought things you could eat! And the day before I had been to IKEA and bought meatballs, sauce, drink and chocolate. So it was a very Swedish themed weekend.


Luciatåg

 
Some of the stalls


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0